Frakt & leverans

Leveranser sker endast inom Sverige. Beställningar skickas under helgfria vardagar. Våra normala leveranstider är 1-3 arbetsdagar. Beställningar som läggs på helgen skickas normalt på måndagen efter. Om det skett förseningar i din leverans (utan att vi meddelat dig om längre leveranstid) så ska du kontakta oss direkt via e-post (hej@paulbrunngard.com) eller på telefon (+46 33 7232333).

Leveranser inom Sverige:
Vid order över 300 kr inkl moms tillkommer ingen frakt.
Vid order under 300 kr inkl moms tillkommer en fraktavgift på 39 kr.

Leveranser sker endast inom Sverige. Beställningar skickas under helgfria vardagar. Våra normala leveranstider är 1-3 arbetsdagar. Beställningar som läggs på helgen skickas normalt på måndagen efter.

Alla brev och paket levereras av Postnord. Brev levereras till din brevlåda och paket till närmaste paketombud. När ditt paket har kommit fram till paketombudet får du en avisering via sms, e-post eller brev. Där står paketets löpnummer och hos vilket paketombud du ska hämta ditt paket. Klicka på länken för Postnords närmaste paketombud. https://www.postnord.se/vara-verktyg/hitta-servicestalle

Om 52Bones / PAUL BRUNNGÅRD AB inte kan leverera inom avtalad tid kommer du utan dröjsmål, om möjligt, informeras om anledningen till förseningen och upplysas om en ny leveranstidpunkt. Du har då ha rätt att häva köpet utan kostnad om leveranstiden varit av väsentlig betydelse. Detta gäller även specialbeställningar. Om det skett förseningar i din leverans (utan att vi meddelat dig om längre leveranstid) så ska du kontakta oss direkt via e-post (hej@paulbrunngard.com) eller på telefon (+46 33 7232333).

AVGIFT FÖR EJ UTHÄMTAD FÖRSÄNDELSE

Om du som kund inte skulle hämta ut din beställning på det sätt som avtalats, debiterar vi en avgift om 200 kronor inklusive moms. Avgiften är nödvändig för att vi ska kunna täcka frakt- och hanteringskostnader som uppkommer. Notera att om du inte tar emot eller hämtar ut en försändelse räknas det inte som att du har meddelat att du ångrat ditt köp.

ÅNGERRÄTT VID BYTE ELLER RETUR

Från det att du har tagit emot en vara har du 14 dagars ångerrätt enligt lag om distansavtal och avtal utanför affärslokaler (SFS 2005:59). Ångerrätten gäller endast privatpersoner, ej företag. Du kan åberopa din ångerrätt genom att lämna eller sända ett meddelande om detta till oss. När du utnyttjar din ångerrätt ansvarar du som kund för den faktiska kostnaden för att återsända eller för att återlämna varan. Det är viktigt att produkten skickas tillbaka i oförändrat och säljbart skick i sin originalförpackning. Därför skall du alltid förpacka produkter på samma sätt och med samma emballage som när produkterna levererades till dig i den mån emballaget är oskadat. I det fall du förpackat eller emballerat produkter på undermåligt sätt och produkten tar skada under transporten till PAUL BRUNNGÅRD AB bär du som kund också ansvaret för skadan.

Denna blankett kan användas om du vill ångra ett avtal, enligt reglerna i lag om distansavtal och avtal utanför affärslokaler (SFS 2005:59).

Om du önskar att returnera en vara som är använd, skadad eller saknar delar, kommer vi att göra ett värdeminskningsavdrag. Värdeminskningsavdrag kan ske med upp till 100% av varans värde.

Varan eller varorna ska återsändas inom 14 dagar efter att vi mottagit ert meddelande om ångrat köp.

Varan eller varorna som ska återsändas skickas till:
PAUL BRUNNGÅRD AB
Elementgatan 10
504 64 Borås

Du kan använda den returetikett som vi bifogat och du debiteras då en avgift på för närvarande 50 kr. Detta gäller paketleveranser från Postnord. Har du fått varor med brev bekostar du själv portot för returen.

Det är viktigt att du även anger att du vill utnyttja ångerrätten på retursedeln som du skickar tillbaka tillsammans med varan/varorna. Du kan även välja andra alternativ för att återsända eller återlämna varan.

Du får dina pengar tillbaka så fort som möjligt eller allra senast 14 dagar efter vi mottagit ert meddelande om att ni ångrat ert köp och vi fått varan i retur eller ett bevis på att varan återsänts. Återbetalningen sker via samma betalsätt som den ursprungliga betalningen gjordes, om inget annat uttryckligen avtalats. Ångerrätten gäller ej för specialbeställda varor.Du har rätt att frånträda ångerrätten genom att lämna eller sända oss ett meddelande om detta inom ångerfristen (2 kap. 9 § och 13 § Lag (2005:59) om distansavtal och avtal utanför affärslokaler). Därefter är du skyldig att återsända varan till oss.

BYTESVILLKOR

Har du begärt byte av vara i samband med din retur, t.ex. vid köp av fel storlek eller färg, och vill returnera varan/varorna, kom ihåg att alltid meddela oss via e-post (hej@paulbrunngard.com) eller telefon (033-723 23 00) innan du skickar tillbaka dina varor!Vid byten och returer som inte är reklamation står du alltid för fraktkostnaden tillbaka till oss på 50 SEK. Vill du byta till en annan vara tillkommer även 30 SEK för frakt av de nya varorna om du hamnar under den fraktfria gränsen (300 kr). Du lägger då en ny order på de önskade varorna i vår webbshop.

Det är viktigt att produkten skickas tillbaka i oförändrat och säljbart skick i sin originalförpackning. Därför skall du alltid förpacka produkter på samma sätt och med samma emballage som när produkterna levererades till dig i den mån emballaget är oskadat. I det fall du förpackat eller emballerat produkter på undermåligt sätt och produkten tar skada under transporten till PAUL BRUNNGÅRD AB bär du som kund också ansvaret för skadan.

REKLAMATION

Om du tar emot en vara som det är något fel på vill vi att du så snart som möjligt kontaktar oss på telefonnummer +46 33 7232333 eller via e-post hej@paulbrunngard.com
Konsumentköplagen ger dig rätt att reklamera en vara inom tre år, under förutsättning att varan var felaktig vid leveranstillfället. Observera att du måste lämna ett meddelande till oss med information om felet “inom skälig tid” efter det att du upptäckt det. Om du reklamerar inom två månader från det att du upptäckt felet har du reklamerat inom skälig tid.

Vid skador som uppkommit under transporten, sk transportskador, erbjuds utskick av en ny vara om möjligt alternativt en kreditering.

Om du, efter att ha varit i kontakt med oss, ska skicka tillbaka varan ska varan kan du använda den returetikett som vi bifogat. Detta gäller leveranser med Postnord privatpaket. Har du fått en försändelse med brev ber vi dig kontakta kundcenter hej@paulbrunngard.com.
När vi mottagit den vara som du vill reklamera kommer vi att ta ställning till om det rör sig om ett fel på varan. Om det rör sig om ett fel kommer vi att ersätta dig så snart som möjligt och inte senare än inom 30 dagar från det att vi mottog varan från dig. För att vi ska kunna ersätta dig för det som du betalat är det viktigt att du anger vilken bank du har och ditt bankkontonummer i det meddelande du lämnar till oss om reklamationen.

TVISTER

Vid tvister som vi inte lyckas lösa följer vi alltid Allmänna reklamationsnämndens rekommendationer.

Eventuell tvist ska lösas av antingen Allmänna reklamationsnämnden (ARN) i Sverige eller European Commission Online Dispute Resolution (EU ODR).

ARN: https://www.arn.se
Allmänna Reklamationsnämnden
Box 174
101 23 Stockholm

EU ODR: https://ec.europa.eu/odr